9–10-vuotiaat taiteellisen tutkimuksen ääressä
Ryhmät aloittivat työskentelyn lähettäen toisilleen tutustumisviestit. Opettajat Minttu ja Mari vierailivat toistensa ryhmissä. Syyskuussa oli yhteinen kuviskerta Åbergin lastentalolla. Tutustuimme toisiimme, tutkimiseen, teemaan ja taiteilijoiden teoksiin.
Pohdimme, mitä taide voi saada huomaamaan ympäristöstä. Eri taiteilijoiden teosten kuvat kertoivat, kuinka taiteen avulla voidaan tehdä jonkin ilmiö näkyväksi ja tuoda esiin piilossa olevaa. Taide voi saada huomaamaan kauneutta ja herättää myötätuntoa toisia elollisia kohtaan. Toisinaan taide haastaa fysiikan lakeja tai ottaa kantaa. Jotkut taiteilijat pyrkivät vahvistamaan fyysistä, kehollista yhteyttämme ympäristöön ja toisten taide yrittää auttaa ymmärtämään omia juuria ja toisia kulttuureja.
Oppilaat saivat tehtäväkseen tutkia Åbergin lastentaloa ja sen lähiympäristöä taiteen keinoin pienryhmissä: miten ja millaista tietoa voimme kerätä ja saada ympäristöstä erilaisin tutkimusmenetelmin ja aistein. Ympäristöä katsottiin, kuunneltiin, tunnusteltiin, koettiin ja havainnoitiin piirtämällä, maalaamalla, keräilemällä, järjestämällä ja kuvaamalla.
Oppilaat löysivät erilaisia näkökulmia ympäristöön: taiteilijan näkökulman, luonnontieteilijän näkökulman ja ötökän näkökulman, haltian näkökulman, hiiren näkökulman, kissaeläimen näkökulman ja arkeologin näkökulman.
Ryhmien yhteisen kuviskerran jälkeen me opettajat tarkastelimme oppilaiden tutkimuksia ja ideoita ja teimme niistä oppilaille kysymyksiä, esim. Mitä ihmettelitte? Mitä löysitte? Millainen olisi teos, jossa löydetyt asiat tulevat esille? Yhteistä innostusta teemaan vaalittiin ryhmissä ja ryhmien välillä vaihtamalla ideoita ja näkökulmia opettajien ylläpitämän kuvapäiväkirjan avulla.
Havaittua ja tallennettua tuotiin uudelleen näkyväksi ja työskentelyn tuloksena syntyi esimerkiksi maalauksia, sarjakuvia, piirroksia, valokuvia, savitöitä, sekä valokuvan ja piirroksen kollaaseja. Moni luonnossa syntynyt tarinan alku jatkui mielikuvitukselliseen suuntaan.
Ryhmäläisillä oli vielä yksi yhteinen kuviskerta marraskuussa WeeGee-talolla. Kävimme tutkimassa museoympäristöä ja ideoimme yhteistä näyttelyä ikkunagalleriaan. Oppilaiden ideoiden pohjalta koottu näyttely on esillä Weegeen opetuspisteen ikkunagalleriassa joulukuusta 2024 maaliskuuhun 2025.
Opetuskokeilun keskiössä oli löytää ja tuoda näkyviin erilaisia tietämisen tapoja. Valittu näkökulma vaikuttaa siihen, millainen käsitys maailmasta muodostuu. Ympäristön tarkasteluun tuli uusia näkökulmia, kun oppilaat näkivät toistensa työskentelyä ja loivat havaintojen ja ideoiden pohjalta teoksia. Oli antoisaa työskennellä yhdessä ja vaihtaa ajatuksia niin opettajakollegojen kuin oppilaidenkin välillä. Yhteistyötä ja viestittelyä eri opetuspisteiden ja ryhmien välillä voisikin jatkaa ja kehittää edelleen!
Opettajat: Minttu Hyytiäinen ja Mari von Boehm
Yhteistyöprojekti oli osa kuvataidekoulun Myötätunto ja moninaisuus kestävässä kuvataidekoulussa -hanketta, joka on saanut tukea Opetushallitukselta.