Vastuullinen kuvataidekoulu
Espoon kuvataidekoulu – kestävän kehityksen sertifioitu oppilaitos
Mitä vastuullisuus kuvataidekoulussa tarkoittaa? Vastuullisuus on avainasia, joka heijastuu monella tasolla kuvataidekoulun toiminnassa. Lukuvuositeemat ja jatkuva kehittämistyö kertovat sitoutumisestamme vastuulliseen toimintaan. Sivistyksen ydin on ymmärrys vastuustamme toisia ihmisiä ja maapallon muita lajeja kohtaan, ja tämä näkyy kaikessa mitä teemme.
EKOLOGINEN kestävyys: Kuvataidekoulun toiminta pyrkii mahdollisimman vähän kuluttamaan uusiutumattomia luonnonvaroja. Kuvataidekoulun toiminta tukee lasten ja nuorten kestävää ympäristösuhdetta.
TALOUDELLINEN kestävyys: Kuvataidekoulun tavoitteena on olla erilaisista taustoista tulevien espoolaisten lasten ja nuorten ulottuvilla, samalla kun se tarjoaa työntekijöilleen kestävän työpaikan.
SOSIAALINEN kestävyys: Kuvataidekoulussa voivat kohdata erilaiset ihmiset saman arvoisina. Kuvataidekoulussa pyritään tukemaan lasten ja nuorten itsetuntoa ja toimimaan hyvää yhteishenkeä luoden.
KULTTUURINEN kestävyys: Kuvataidekoulu on kulttuurisen kestävyyden keskiössä kohtaamispaikkana taiteen äärellä. Kuvataidekoulun opetuksessa käsitellään laajasti visuaalista kulttuuria ja tarkastellaan sen historiaa ja nykyisyyttä tutustuen erilaisiin kulttuureihin ja niihin liittyviin ilmiöihin.
Kestävyyden polku kuvataidekoulussa
Espoon kuviksella on jo reilun puolen vuosikymmenen ajan pohdittu kestävyystiimin johdolla, mitä kaikkea vastuullisuus kuvataidekoulussa tarkoittaa. Vuonna 2016 valmistui Kestävä kuvataidekoulu -ohjelma ja keväällä 2023 saimme OKKA-säätiön myöntämän Kestävyyssertifikaatin.
Vastuullisuuden pohtiminen kuvataidekasvatuksessa ei ole kuvataidekasvatuksessa uutta. Yli 40 vuotta toimineiden kuvataidekoulujen toiminta-ajatukseen on alusta asti kirjattu hienoja vastuullisia ajatuksia:
- taidekasvatus kuuluu kaikille, eikä pääsykokeita järjestetä
- haluamme rakentaa elinikäisen taidesuhteen
- kohtaamme joka viikko kuviksessa taiteen äärellä ja pohdimme elämän pieniä ja suuria kysymyksiä – olemme mukana luomassa kulttuuria
- lähtökohtana on empatiakyky ja vastuun kantaminen toisista elollisista
Kuvataidekoulun arvopohja näkyy ulospäin muun muassa materiaalien ja teemojen valintoina, yhteisenä suunnitteluna, tutkivan oppimisen projekteina, oppilaiden ja ympäröivän maailman kohtaamisena sekä tehdyssä taiteessa. Näyttelyt ovat taidekasvatuksen näkyväksi tekemistä. Niiden myötä kuvataidekoululla on mahdollisuus olla kantaaottava ja taidekasvatusta uudistava yhteiskunnallinen osallistuja.
Koko kuviskoulun henkilökunta pitää tänä päivänä tärkeänä tehtävänä vastuullisen elämäntavan rakentamista yhdessä lasten ja nuorten kanssa. Kestävyyssertifikaatin saaminen ei tarkoita pysähtymistä, vaan se haastaa meidät kehittämään vastuullista ajattelua ja toimintaa edelleen.
Vastuullisuutta taiteen äärellä
Kuvataiteessa tulee esiin monta luontevaa näkökulmaa vastuullisuuteen. Tunneilla työskennellään materiaalien kanssa, joten voimme yhdessä havainnoida ja pohtia niiden luonnollista alkuperää ja koko elämänkiertoa. Joskus voimme työskennellä myös ilman materiaaleja, vaikkapa tilan tai äänen keinoin.
Median täyttämässä maailmassa visuaalisen kulttuurin lukutaidon harjoittelu on tärkeää. Lähiympäristössä työskentelemällä vahvistamme omaa suhdettamme paikkaan ja yhteisöön. Voimme myös tehdä ympäristö- ja yhteisötaidetta.
Pienetkin lapset voivat tutkia eri aikojen taidetta ja oppia sen merkityksestä aikansa yhteiskunnassa. Tarkastelemme myös nykytaiteen käsitteellisyyttä ja pohdimme arvokysymyksiä ikätason mukaan. Tutustumme ja osallistumme taiteen traditioon, ja voimme itsekin vaikuttaa tulevaisuuden näkymiin visioimalla mahdollisia tulevaisuuksia.
Samalla kun harjoittelemme piirtämistä, maalaamista, muotoilua, veistämistä tai kuvaamista, otamme teemojen ja aiheiden myötä erilaisia näkökulmia maailmaan. Harjoittelu onkin paljon enemmän kuin pelkkää tekniikkaa! Työskentelemme ryhmässä ja harjoittelemme kunnioittamaan toistemme ajatuksia, erilaisia ihmisiä ja muita elollisia.
Taiteen ihanuus on siinä, että se ei ole suorituskeskeistä eikä se vaadi kuluttamaan niin kuin hektiseltä vaikuttava maailma ympärillä. Voidaan pysähtyä ihmettelemään ja tutkimaan erilaisia asioita omien aistien avulla ja tehdä omia tulkintoja niistä. Taiteen äärellä uskalletaan pohtia ja keskustella yhdessä.
Yhteisvoimin voidaan tehdä myös ulospäin näkyviä ajatuksia herättäviä asioita, esimerkiksi arvojen pohdiskelua esiin tuovia teoksia. Uskomme, että osallisuus luo välittämistä ja vastuullisuutta.
Teksti: Mari von Boehm