Strategia ja arvot

Espoon kuvataidekoulun opetuksen ytimessä ovat oppilaan visuaalisen taiteen tietojen ja taitojen kehittäminen sekä yksilöllisyyden ja henkisen kasvun tukeminen. Tähän pyritään pitkäjänteisesti opintokokonaisuuksien mukaan edeten.

Espoon kuvataidekoulun strategia

Strategia vuoteen 2030 on laadittu osallistavasti, ja siinä on huomioitu kulttuurin tulevaisuuden näkymät sekä taiteen perusopetuksen nykytila ja kehitystarpeet. Työhön osallistuivat koulun oppilaat, huoltajat, henkilökunta ja johtokunta.

Strategian uudistamisen tavoitteena on varmistaa, että Espoon kuvataidekoulu vastaa jatkossakin taiteen perusopetuksen muuttuviin haasteisiin. Osana työtä koottiin laajasti kouluyhteisön näkemyksiä, jotta strategia pohjautuu yhteisiin tavoitteisiin ja arvoihin.

Strategiassa otetaan huomioon myös Espoo-tarina ja kaupungin arvot: Espoo on asukas- ja asiakaslähtöinen, vastuullinen edelläkävijä ja oikeudenmukainen. Kuvataidekoulu sitoutuu omassa toiminnassaan valtuustokauden tavoitteisiin ja tukee Espoon roolia kansainvälisenä sivistyksen, osaamisen ja innovaatioiden edelläkävijäkaupunkina, jossa luonto on lähellä kaikkia.

Espoo rakentaa tulevaisuutta, jossa lapset, nuoret, lapsiperheet ja aikuisoppijat voivat hyvin. Kaupunki vahvistaa kulttuurista kestävyyttään osana Unescon Learning City -yhteisöä ja tähtää johtavaan asemaan oppimiskaupunkina. Tavoitteena ovat Suomen parhaat oppimistulokset niin perusopetuksessa kuin toisella asteella.

Kuvataidekoulu tukee tätä kehitystä edistämällä lasten ja nuorten hyvinvointia kuvataiteen ja muotoilun keinoin. Myönteiset tunnekokemukset, luovuus ja ilo vahvistavat oppimista sekä innostavat kehittämään omaa osaamista. Kiusaamiseen ja väkivaltaan on nollatoleranssi.

Kuvataide- ja muotoilukasvatus tuo lasten ja nuorten elämään yhteisöllisyyttä, vuorovaikutusta ja kestävän elämän arvojen huomioimista. Taiteen harrastaminen tukee empatiakykyä, vahvistaa hyvinvointia ja kehittää tulevaisuuden työelämätaitoja – kasvattaen luovempia ja onnellisempia espoolaisia.

Espoon kuvataidekoulun missio

Espoon kuvataidekoulun missio on visuaalisen kulttuurin merkityksen ja kulttuuriperinnön säilyttäminen ja vahvistaminen arjessa eläväksi.

Opetus tuottaa sellaista taidekasvatusta lapsille ja nuorille, joka on inspiroivaa, hyödyntää edelläkävijänä parasta ajankohtaista teknologiaa, lisää luovuutta ja auttaa kasvamaan vastuulliseksi kaikilla elämän aloilla.

Keskeistä on myös osallisuus ja yhteisöllisyys itse tekemisen ja motoristen taitojen kehittymisen ohessa.

Espoon kuvataidekoulun visio 2030

Espoon kuvataidekoulu on tunnustetusti merkittävä toimija arvostetulla visuaalisella kulttuurialalla. Se on vetovoimainen lapsen ja nuoren paras ja mieluisin harrastusvalinta, joka antaa hyvät lähtökohdat rikkaalle elämälle sekä valmiudet taide- ja muotoilualojen jatko-opinnoille.

Kuvataidekoulun keskeinen toimintaperiaate on erinomainen saavutettavuus sekä maantieteellisesti että sosioekonomisesti.

Espoon kuvataidekoulu on myös haluttu ja arvostettu huipputyöpaikka, jossa korostuvat ilo, luovuus, yhteisöllisyys ja vastuullisuus.

Espoon kuvataidekoulun arvot

1. Taide esteettisten arvojen välittäjänä

Taide on erottamaton osa ihmistä. Se kuuluu oleellisesti inhimilliseen kulttuuriin ja itseilmaisuun niin yksilön kuin yhteiskunnankin tasolla.

Taiteiden harrastamista perustellaan usein välillisillä vaikutuksilla, joita tuottavat myös muut harrastukset, kuten esimerkiksi itsetunnon kohentumisella, henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin lisääntymisellä tai aivojen kognitiivisen suorituskyvyn parantumisella, mutta sillä on myös tärkeä tehtävä esteettisten arvojen välittäjänä.

Taidekasvatus, jonka myötä esteettisiin arvoihin tutustutaan, laajentaa oppilaan käsitystä yhteiskunnasta ja kulttuurista. Se auttaa oppilasta ymmärtämään myös itseään luomistyöhön ja itseilmaisuun kykenevänä sekä siitä nauttivana ihmisenä.

Kuvataidekoulussa oppilasta ohjataan tutkimaan ja ilmaisemaan kulttuurisesti monikerroksista todellisuutta kuvataiteen keinoin. Hän saa mahdollisuuden tutustua syvällisesti kuvataiteen olemukseen, historiaan ja nykyisyyteen.


2. Oppilaslähtöisyys

Espoon kuvataidekoulun tärkein voimavara ovat oppilaat eli lapset ja nuoret perheineen. On tärkeää, että tekemisen ja oppimisen tarve syntyy oppilaan omasta motivaatiosta. Oppimiselle on myös annettava riittävästi aikaa ja sille on taattava rauhallinen ympäristö.

Kuvataidekoulun oppilas on opetusryhmän jäsen sekä aktiivinen toimija, joka muodostaa taiteellisen tietopohjansa omista havainnoistaan, tunteistaan ja ajatuksistaan vuorovaikutuksessa toisten oppilaiden ja opettajan kanssa. Näin opetus tukee sekä oppilaan yksilöllisyyttä ja identiteetin rakentumista, että sosiaalistumista ja ryhmätyötaitojen omaksumista.

Laadukas ja pitkäjänteinen opetus mahdollistaa syvällisen oppimisen ja löytämisen ilon. Uudet tiedot ja taidot liitetään aiemmin opittuihin käsitteellisiin rakenteisiin ja niitä opitaan soveltamaan eri yhteyksissä.


3. Hyvinvoiva työyhteisö

Kuvataidekoulu on oman alansa ammattilaisista koostuva asiantuntijaorganisaatio. Oppilaitoksen toiminnan kannalta on tärkeää, että sen ja kodin välille luodaan kannustava ja yhteisöllinen ilmapiiri, joka rakentuu avoimuuden ja tasa-arvon periaatteille.

Työyhteisön hyvinvointi vaikuttaa koulun toimintaan olennaisesti. Työntekijöistä huolehtiminen ei ole tärkeää ainoastaan itse henkilökunnan vaan myös koko kouluyhteisön takia, sillä opettajien hyvinvointi heijastuu oppilaisiin.


4. Kestävä ja kehittyvä kuvataidekoulu

Kuvataidekoulu pyrkii välittämään opetuksessaan ekologisen, sosiaalisen, taloudellisen ja kulttuurisen kestävyysajattelun periaatteita.

Ekologinen kestävyys ajaa luonnon ja ympäristön mahdollisimman vähäistä kuormittamista. Taloudellinen kestävyys kannustaa koulua toimimaan kestävänä työpaikkana ja huomioimaan erilaisista sosioekonomisista taustoista tulevat oppilaat. Sosiaalinen kestävyys painottaa yksilöllisyyden, moninaisuuden sekä yhteisöllisyyden arvoa. Kulttuurinen kestävyys korostaa koulun roolia kulttuurin säilyttäjänä, kehittäjänä ja välittäjänä.

Tämän kaiken kautta Espoon kuvataidekoulu pyrkii olemaan omalla alallaan jatkuvasti kehittyvä edelläkävijä ja suunnannäyttäjä, jonka toiminta on avointa, ennakkoluulotonta sekä rohkean aloitteellista.


5. Avoimuus ja yhteistyö

Espoon kuvataidekoulu pyrkii kehittämään toimintaansa vuorovaikutuksessa opetuspisteitä ympäröivän yhteisön kanssa. Tavoitteena on ottaa yhteisön ja toimintaympäristön tarpeet huomioon. Koulu suhtautuu myönteisesti myös eri kulttuuri- ja opetusalan toimijoiden väliseen yhteistyöhön.

Hedelmällisten yhteistyönhankkeiden ennakkoehtona on sujuvaan viestintään perustuva avoimuus. On tärkeää, että koulun sisäinen ja ulkoinen viestintä on selkeää. Se parantaa koulun toimintaa, edistää sen tunnettavuutta ja rakentaa kouluyhteisön sisäistä luottamusta.