Rauhansymboli huovuttamalla
Kuvataidekoulun lukuvuoden 2022–2023 alussa pohdimme oppilaiden kanssa työkaverini Hennan lanseeraamaa käsitettä kuvisrauha. Miten kaikilla oppilailla olisi hyvä olla kuviksessa?
Oppilaat ottivat esille seuraavia tärkeitä näkökulmia: ryhmässä saan olla oma itseni, otetaan kaikki mukaan tekemiseen ja kaveria autetaan ja kannustetaan. Kun kaikilla on turvallinen ja hyvä olo opetusryhmässä, silloin myös rohkea, luova ajattelu ja taiteen tekeminen mahdollistuvat. Kokosin yhteen oppilaiden ajatukset, joista rakentui samalla ryhmän yhteiset säännöt.
Ukrainan sota on ollut monen oppilaani mielen päällä ja siksi halusin käsitellä tätä aihepiiriä rakentavalla tavalla. Tammikuussa annoin oppilailleni tehtäväksi suunnitella oman rauhansymbolin, joka kuvastaisi rauhaa maailmanlaajuisesti. Oppilaille palautui nopeasti mieleen keskustelut kuvisrauhasta. Siirryimme rauhan käsittelyssä oman opetusryhmän mikrokosmostasolta makrokosmokseen.
Ennen oman symbolin keksimistä kävimme läpi tunnetuimpia rauhansymboleja. Monelle on tuttu esimerkiksi taiteilija Pablo Picasson tekemä rauhankyyhkynen toisen maailmansodan päättymisen jälkeen. Kyyhkyset olivat Pablolle henkilökohtaisesti niin tärkeitä, että hänen yhden tyttärensä nimeksi tuli Paloma (suomeksi kyyhky), ja hän rakennutti elämänsä aikana myös kyyhkyslakan. Sekä kyyhkystä että oliivipuunoksaa on käytetty jo yli 2000 vuotta kuvastamaan rauhaa.
Yksi tunnetuimmista rauhansymboleista on Gerald Holtomin vuonna 1958 suunnittelema ydinaseidenvastainen “ND-logo” (Nuclear Disarmament). Symbolissa on päällekkäin lippumerkeistä kirjaimet N ja D ja pyöreä muoto kuvastaa maapalloa. Holtomin kuvasymboli on ajan myötä laajentunut tarkoittamaan “rauhaa ja rakkautta”.
Oman rauhansymbolin luominen ei ole ihan helppoa. Toimiva symboli on pelkistetty, helposti luettava ja siinä on usein yllättävällä tavalla yhdistelty kuvaelementtejä. Ensin piirsimme sen luonnolliseen kokoon paperille ja sitten teimme värisuunnitelman. Siten oli helpompi hahmottaa, miten villa erikoisneulalla huovutetaan huopamateriaaliin. Symbolia tehdessämme oppilaat halusivat keskustella monista aiheista, kuten kiusaamisesta, sodasta ja kuolemasta.
Olen opettanut yli 20 vuotta Espoon kuvataidekoulussa, joten teen osan ratkaisuista intuitiivisesti, esimerkiksi miten villa tässä tehtävässä valikoitui materiaaliksi. Huomasimme oppilaiden kanssa neulahuovuttaessa, että villa tuntui käsissä pehmoiselta ja lämmittävältä, vähän samalla tavalla kuin rauha tuntuu sydämessä.
Rauhansymboli huopui pitkäjänteisen työn tuloksena. Juttelimme tunnilla siitä, että samalla tavalla rauhaisa maailma rakentuu kärsivällisyydestä ja pienistä, toistuvista hyvistä teoista. 9-vuotiaan oppilaani Sofin sanoin: “Pyritään olla rauhallisia ja ystävällisiä.”
Teksti: Saga Heino
Kuvat: Pasi Autio
Myötätunto ja moninaisuus on Espoon kuvataidekoulussa vuosina 2022–2024 toteutettava hanke, jossa kehitetään vastuullisuuskasvatuksen näkökulmaa osana kuvataidekoulun pedagogiikka, samalla kun tuetaan koko koulun sitoutumista vastuullisten arvojen mukaiseen toimintaan. Hanke on saanut valtionavustuksen Opetushallitukselta. Blogikirjoitusten sarja esittelee hankkeen tuloksia.