Näkymätön luonto: Tehtäväpankki
Miten kuvataide voi käsitellä jotakin, mikä on näkymätöntä? Minkä parissa tässä oikein työskennellään?
Kuvataiteen kannalta paradoksaalinen nimi “Näkymätön luonto” on kiehtovan syvällinen – ihmissilmän näkymättömissä on nimittäin valtavan tärkeitä ulottuvuuksia luontosuhteesta. Apuvälineiden, ajattelun ja mielikuvittelun avulla avautuu näkymiä mikroskooppisen pienestä maailmankaikkeuden käsittämättömän suureen mittakaavaan saakka, niin ajassa kuin avaruudessakin.
Teema johdattaa kuvataidekoululaisia sukeltamaan luonnon prosesseihin, joihin itsekin osallistumme. Lasten kanssa huomio tarkennetaan vaikkapa kevään heräämiseen, elämän kehittymiseen, pieniin elollisiin kuten hyönteisiin tai vaikka siihen miten keittiöstä löytyvät väriaineet reagoivat toisiinsa. Mytologioiden kautta pohditaan myös ihmisluontoa lajien joukossa. Avainasemassa on ihmettely ja uteliaisuus, joka lähtee pienestä.
Tehtäviä voidaan soveltaa eri ikäisille.
Tehtäväpankki
1. VOIMAELÄIN
Alkuperäiskansojen elämäntapaan tutustumista ja moniaistista savityöskentelyä luonnossa, Kaksi opintokertaa.
Paikkasidonnaista ja hetkellistä taidetta ulkona kahdelle opitokerralle: materiaalina ihmiset ja savi. Kaksi opintokertaa.
3. YSTÄVÄNI PUU
Moniaistinen havaintopiirustus- ja savitehtävä ulkona ja sisällä sopii nuorimmillekin. Kaksi opintokertaa.
Etä- tai lähiopetustehtävä ulkona tai sisällä: mobilen rakennusta. Yksi opintokerta.
Sommitelmia ja kuvailua. Etä- ja lähiopetukseen sopiva maataide- ja valokuvaustehtävä ulkona. Yksi opintokerta.
Illan sininen hetki ja alkueliöitä: maalausta keittiöstä löytyvillä happamilla ja emäksisillä luonnonaineilla. Yksi opintokerta.
Mitä maa kertoo menneisyydestä? Kahden lähiopetustehtävän kokonaisuus sisällä: tehdään savireliefi ja kuivaneulagrafiikka. 2-4 opetuskertaa.
Kahden lähiopetustehtävän kokonaisuus sisällä: mediataiteen tarkastelua ja näkymättömän näkyväksi tekemistä akvarellin keinoin, sekä mikroskoopilla tarkastelua ja kuplamaalaausta. Kaksi opetuskertaa.
9. FOTOSYNTEESI
Lähiopetustehtävä sisällä: harjoitellaan animaation ja elokuvakerronnan keinoja ja kuvataan yhteyttämistä animaation keinoin. 1-3 opetuskertaa.
10. MULTA-ANIMAATIO
Lähiopetustehtävä sisällä tai ulkona: toteutetaan animaatioita mullan ja muovailuvahan avulla. 1-2 opetuskertaa.
11. KEVÄÄN MERKKEJÄ
Etäopetustehtävä ulkona ja sisällä: tehdään havaintoja heräävästä luonnosta ulkona piirtäen tai digitaalisesti. 1-3 opetuskertaa.
Etäopetustehtävä ulkona. Suunnittelutehtävässä käytetään luonnonmateriaaleja ja kannustetaan toisen asemaan eläytymiseen, kehitetään ongelmanratkaisutaitoja ja mielikuvitusta omassa lähiympäristössä. Yksi opetuskerta.
13. LUONNON HALTIOITA JA ASUMUKSIA
Kahden etätehtävän kokonaisuus: muovaillaan itsetehdystä massasta luonnonhaltia ja rakennetaan sille ulos maja luonnonmateriaaleista. Kaksi opetuskertaa.
14. MERTEN LEGENDAT
Lumiveistostehtävä sopii etä- ja lähiopetukseen talvella ulkona kun on lunta ja pakkasta. 1-2 opetuskertaa.
Etäopetustehtävä sisällä. Piirustustehtävässä leikitään evoluution ajatuksella ja piirretään kuvasarja uskomattomasta evoluutiosta. Yksi opetuskerta.
16. KEVÄTKALENTERI
Maiseman ja keväänmerkkien havainnointia ulkona ja sisällä piirtämällä ja maalaamalla. Kaksi opetuskertaa.
Teksti & tehtävien taitto: Mari von Boehm